Toonaangevend in het leveren, reviseren en repareren van Cilinderkoppen.
In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen.
De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand wordt gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Omdat de cilinder dan iets groter van inhoud is geworden, worden nieuwe, overmaatse zuigers gemonteerd.
Toonaangevend in het leveren, reviseren en repareren van Cilinderkoppen.
- Een cilinderkoprevisie begint bij Technotrans BV met het reinigen van de kop.
- Daarna wordt de cilinderkop afgeperst om te controleren of er scheurtjes in het materiaal zitten.
- Bij oppervlaktescheurtjes is er nog wel reparatie mogelijk, maar in andere gevallen is de kop niet bruikbaar meer.
- Controle van de kleppen en klepstelen op slijtage volgt, soms kunnen ze geslepen worden.
- De klepgeleiders worden nagekeken en zonodig vervangen.
- De klepzetels worden op maat gefreesd.
- Als de kop geschikt gemaakt moet worden voor LPG of loodvrije benzine, worden de stalen klepzetels vervangen door zetels van stelliet.
Die zijn harder en voeren bovendien de warmte sneller af. - Zonodig wordt het oppervlak van de kop nog gevlakt, en als er dan niets meer hoeft te gebeuren, kan de montage weer beginnen.